ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری ضرورت امروز اصفهان است

۶۶ بازديد

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن صبح امروز (یکشنبه) در صد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه امروز شهر اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای ایران با جمعیتی بیش از دو میلیون نفر و دومین شهر پرخودرو و موتورسیکلت کشور است، اظهار کرد: همچنین این شهر دومین شهر صنعتی ایران و به عنوان یکی از کلانشهرهای آلوده دنیا شناخته شده و دومین شهر آلوده کشور پس از تهران است.

وی با اشاره به آلودگی ۵.۵ برابری هوا در شهرها نسبت به مناطق روستایی افزود: پدیده وارونگی دما موجب می شود که گازهای سمی و آلوده کننده در هوای بالای شهر حبس شودو به صورت چتر خطرناک درآید، تنفس در چنین هوایی برای سالمندان، کودکان و بیماران خطرناک است.

جهت خرید دوچرخه به سایت دنرو مراجعه کنید.

عضو شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه تنفس هوای آلوده شهر برای کودکان معادل مصرف روزانه دو تا چهار نخ سیگار است، تصریح کرد: تولد نوزادان کم وزن و ابتلا به سرطان و تخریب دی ان ا و کروموزوم از دیگر عوارض نامطلوب آلودگی هوا برای سلامتی انسان است که در اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک و سالمند باید اقدامات لازم و زیربنایی در زمینه رفع آن انجام شود.

وی با بیان اینکه مسئله پیچیده آلودگی هوای اصفهان نیازمند شناخت دقیق و موثر از منابع و عوامل تشدید کننده و منتشر کننده آلاینده‌ها است، ادامه داد: از مجموع کل آلاینده‌های وارد شده به شهر اصفهان ۱۳ درصد متعلق به صنایع شهری، ۱۱ درصد منابع خانگی و ۷۶ درصد از کل آلاینده‌ها مربوط به منابع آلوده کننده ناشی از ترافیک در شهر اصفهان است.

روشن ساماندهی مشاغل مزاحم و آلوده شهری مانند صافکاری، کابینت سازی، تعمیرگاه‌های خودرو، تعویض روغن و باتری سازی را ضروری دانست و اضافه کرد: ساماندهی این مشاغل باید با در نظر گرفتن مکانی مناسب برای این مشاغل در دستور کار باشد.

اجرای روش های سنتی پاسخگوی نیاز شهر برای کاهش آلاینده ها نیست

وی کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، کاشت درخت، افزایش فضای سبز و همکاری دولت برای انجام اقدامات کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای را از موارد تاکید شده در حوزه کاهش آلاینده‌ها دانست و گفت: این در حالی است که روش‌های سنتی کاهش آلودگی هوا از جمله اجرای طرح ترافیک و طرح زوج و فرد اگر چه ممکن است حجم ترافیک مناطق شهر را کاهش دهد، اما به علت نبود تمایز در استاندارد و میزان انتشار آلاینده‌های هوا توسط خودروهای جدید و قدیمی و همچنین نبود محدودیت تردد حجم انبوهی از موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سطح شهر تاثیرچندان در کاهش میزان آلاینده‌ها ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم توجه به استفاده از روش‌های نوین و علمی و تجارب دیگر نقاط جهان در این امر خاطرنشان کرد: سهم دوچرخه تنها پنج درصد از سفرهای شهری را تشکیل می‌دهد، با توجه به تاثیر بی بدیل دوچرخه سواری بر کاهش آلاینده‌ها افزایش مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و ترویج استفاده از آن برای تردد از ضروریات امروز اصفهان است که باید با استفاده از فناوری‌های نوین مردم را برای استفاده از دوچرخه ترغیب و باعث تسهیل دسترسی آنان شد.

وی با بیان اینکه شهرداری نباید در این شرایط از اقدامات کوچک اما موثر غفلت کند، اضافه کرد: کنترل و ممنوعیت رفت و آمد ماشین‌های حمل نخاله و بار در روزهای آلوده و ایجاد پوششی که مانع پخش گرد و غبار آن‌ها شود از جمله این اقدامات است.

ایجاد فضای سبز در ساختمان های بلند

روشن ایجاد فضای سبز در بلندای ساختمان‌ها را ایده‌ای نوین برای استفاده از فضاهای مرده شهری دانست و گفت: توجه به این طرح می‌تواند در راستای کاهش آلودگی هوا کمک کننده باشد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش مشارکت اجتماعی نهادهایی مانند محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری به عنوان متولیان امر کاهش آلاینده‌های هوا ابراز امیدواری کرد که با مشخص شدن نتایج عوامل اصلی آلودگی هوا برنامه‌ریزی‌های دقیق کوتاه مدت و بلند مدت لازم و موثر انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ۱۲ آذر روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدواریم با رعایت قانون اساسی و مفاد حقوق شهروندی شاهد همبستگی، اتحاد و انسجام ملی و دوستی بیشتر دولت و ملت برای عبور از شرایط فعلی باشیم.

وی ادامه داد: از شهرداری درخواست دارم نسبت به جمع آوری برگ‌های پاییزی در محور تاریخی و فرهنگی چهارباغ و ناژوان خودداری کند تا چهره زیبای پاییزی شهر اصفهان را شاهد باشیم.

 

منبع:

https://www.imna.ir/news/398939/ترویج-فرهنگ-دوچرخه-سواری-ضرورت-امروز-اصفهان-است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.